Antalya Kaleiçi Yat Limanı

ANTALYA 2011 039

Kaleiçi Yat Limanı

   Türkiye’nin güney batısında bulunan Akdeniz kıyısında yer alan Antalya tarih boyunca Anadolu’nun denize açılan kapılarından biri olmuştur. Antalya Kaleiçi’nde, Attleis Antik Kenti kuruluşundan önce Yat Limanında Korykos adı ile bilinen bir korsan limanı bulunduğu antik kaynaklardan bilinmektedir. ”Kaya Kovuğu” anlamında gelen Korykos, falezlerin hem doğal yapısı hem de sığınma limanı oluşu bakımından önem taşımaktadır.

 

 

Liman ve gerisinde gelişen Antik Attaleia kenti milattan önce 2 yüzyıldan itibaren kesintisiz iskan görmüş ve günümüze kadar yaşamıştır.Antalya limanı bir zamanlar Türkiye’nin güney kıyısında Mersin’den sonra gemilerin yanaşabileceği ikinci limandı. Bu gün ise bu limandan sadece yatlar yararlanmaktadır. Kentin batısında yapılan Endüstri Limanı’nın çalışmaya başlaması ile eski limanın adı “Yat Limanı” olarak değişmiştir.

 

 

 

Yat Limanı eski şehrin gün ve gece boyunca sergilendiği nefes kesici manzara  uluslararası ressam, şair ve yazarların kaynağı olmuştur.      Attalos Yurdu anlamına gelen Antalya, II.Attalos tarafından kurulmuştur. Bergama Kralı II.Aktalos öncü kuvetlerine  “Gidin bana Yeryüzünün Cennetini bulun” der.. Öncü kuvvetler kralın bu emriyle yola çıkıp diyar diyar dolaşır ve sonunda Antalya’nın bulunduğu yere gelirler.

 
 

Karşılarındaki eşsiz güzelliğe bakarak “Cenneti bulduk” derler. M.Ö.133 yılında Bergama Krallığı’nın sona ermesiyle  bir süre bağımsız kalan kent, daha sonra korsanların eline geçmiş. M.Ö. 77’de Komutan Servilius Isauricus tarafından Roma topraklarına katılmıştır. M.Ö. 67 de Pompeius’un donanmasına üst olmuştur. M.S. 130’da Hadrianus’un Attaleia’yı ziyaret etmesi şehrin gelişmesini sağlamıştır.

 

 
 
 

Bizans egemenliği sırasında piskoposluk merkezi olan ismi görülen Attaleia, Türklerin eline geçtikten sonra büyük bir gelişme göstermiştir. Modern şehir antik yerleşmenin üzerine kurulduğundan, Antalya’da antik çağ kalıntılarına çok az rastlanmaktadır. Görülebilen kalıntıların ilki, eski liman olarak nitelenen liman mendireğinin bir kısmı ve limanı çevreleyen surlar.Yat Limanı çevresindeki surlar hala ayakta ve limanı taçlandırmaktadırlar.

 

 

Yat Limanı restorasyon çalışmaları

 

 Surların park dışındaki kısmında restorasyonu yapılan Hadrian Kapısı Antalya’nın en güzel antik eserlerinden biridir.2011 yılı şubat ayında, Antalya Büyükşehir Belediyesinden yapılan açıklamaya göre; Kaleiçi Yat Limanı’nı sahip olduğu tarihsel ve doğal değerlerini bozmadan, eski cazibesine kavuşturacak bir proje hazırlandı. Projede, Yat Limanı’na iniş ve çıkışı kolaylaştıracak bir adet panoramik asansör ile yüzer ahşap yürüyüş yolları ile seyir terasları yer alıyor.

 

 

 Proje ile tarihi Balık Hali de yeniden canlandırılacak. Kaleiçi  Yat Limanı’na ilişkin ilk proje 1980’li yıllarda Turizm Bankası öncülüğünde hazırlandı. Yat Limanı’nı dönemin turizm yaklaşımları içerisinde uluslararası turizm ve kente hizmet verebilecek nitelikte bir cazibe merkezi haline dönüşmesini hedefleyen proje ve uygulaması 1983 yılında uluslararası nitelikteki “Altın Elma” ödülüne layık görüldü.

 

Kaleiçi Yat Limanı 1990 yılların ikinci yarısına kadar, gerek kentsel ölçekte gerekse turistik cazibe merkezi olarak önemli bir işlev üstlendi ve ilgi odağı oldu. Ancak bu dönemden sonra gerek alanın bütünündeki işletme sorunları, değişen turizm eğilimleri, Antalya’da yeni oluşan cazibe alanları ve daha önemlisi bütünleşik parçası olan Kaleiçi’ndeki gelişimin gerek işletme gerekse fiziki anlamda gerilemesi Yat Limanı’nın cazibesini yitirmesine ve gerilemesine neden oldu.

 

 Büyükşehir Belediyesi Koruma Uygulama Denetim Bürosu (KUDEB) ve Doç. Dr. Emre Mardan yönetiminde, Yat limanı Koruma Amaçlı İmar Planları hazırlandı.Yüksek Şehir Plancısı Can Kubin tarafından Yat Limanı ve çevresinde yaklaşık 9 hektarlık karasal alan ile su yüzeyinde düzenlemeleri öngören bir proje hazırlandı. Kaleiçi Yat Limanı Kentsel Tasarım ve Uygulama Projesi’nde temel amaç, Yat Limanı’nın cazibesini ve erişebilirliğini arttırmaya yöneliktir.

 

 Projede, alana tek taşıt girişi olarak batıdaki mevcut giriş korunurken, Uzun Çarşı, Kırk Merdiven ve Mermerli yaya girişlerinin yanı sıra alanın kuzeyinden Yat Limanı-Tophane arasına bir adet panoramik asansör yapılması öngörüldü.   Projede, Yat Limanı’nın su yüzeyinin disiplinli, nitelikli ve çevrelendiği tarihi dokuya uygun kullanımını sağlayacak düzenlemeler getirildi. Buna göre, gezinti tekneleri, ticari olmayan yat ve balıkçı tekneleri fiziksel düzenleme ile ayrıştırılacak.

Yat Limanı boyunca yüzer ahşap promenat yürüyüş yolları ile seyir terasları gibi düzenlemeler yapılacak. Projede, alan içerisindeki tescili yapıların korunmasına yönelik tedbirler de yer alıyor. Projenin en önemli unsurlarından birini de kent kimliği açısından önemi bulunan tarihi Balık Hali’nin yeniden işlevlendirilmesi oluşturuyor.Böylelikle, hem balıkçılık geliştirilecek, hem de Antalyalıların yat limanında taze balık tüketmeleri sağlanabilecektir.Proje ile mevcut yapıların kullanım ve fonksiyonları belirlenerek bu amaca uygun kullanım kararları belirlenecek.

 

Açık alanlar Yat Limanı’na ve Kaleiçi’nin tarihi ve özgün yapısına uygun zemin kaplama malzemeleri ile kaplanacak, kent mobilyaları konulacak. Yat Limanı’na yakışır örnek bir peyzaj düzenlemesi gerçekleştirilecek. Dinlenme alanları ve çocuk oyun alanı oluşturulacak. Kaleiçi ve Yat Limanı için yeni ve özgün bir tabela bilgi ve yönlendirme levhaları tasarlanacak. Alanın aydınlatması da sil baştan yenilenecek. Proje ile surların ve deniz yüzeyinin aydınlatılması da ele alınacak.

10,295 total views, 3 views today

Share Button
3262 cevaplar

Yorumlar kapalı.