Göç ve İvriz İlköğretmen Okulu Anılarım 28

4 Mart 1961 Cumartesi, İvriz İlköğretmen Okulu…

Şubat tatilinde Tarsus Turan Emeksiz Ağaçlama sahasındaki ailemin yanında yaklaşık 12 gün kalmıştım. Tatil sonrasında tekrar okuluma geri dönmüştüm diğer arkadaşlarım gibi. 1960-61 Eğitim ve Öğretim Yılının ikinci yarıyılı ortalarındaydık. Birinci yarıyılda İstanbul Çapa İlköğretmen Okulu Müzik semineri için seçilmiş ve sınav hazırlıklarına başlamıştım. Bu Cumartesi günü Müzik Öğretmenimiz Kemal Çuhalılar çalışmalarımın sonuçlarını görmek istemişti.

Ana enstrüman olarak kemanı seçmiştim. Keman ve piyano çalışmalarımın yanı sıra Kulak eğitimi, solfej çalışmaları nota aralıkları, akorları, dereceleri duyarak tanıma; Temel müzik teorisi, armonik ve melodik analiz, akor yürüyüşleri, akor-gam ilişkileri konularında  çalışmalar yapmıştım. Sınav için klasik müzik edebiyatından solo keman müziği bulmalıydım, bulmalıydık. Müzik öğretmenimiz Kemal Çuhalılar’ın öneri ve desteğine ihtiyacım vardı.

Kemal Bey  ‘’Sana bir solo keman konçertosu bulalım.’’ Dedikten sonra beni konçerto konusunda bilgilendirmişti. ‘’Konçerto, sanatçının ya da sanatçı olmak isteyen birinin, bir ya da birkaç müzik çalgısıyla ustalığını ve müzikteki yeteneklerini dinleyiciye sunmak amacıyla icra edilen müzik parçasının genel adıdır.’’ Demiş ve eklemişti. ‘’Yarışmak, rekabet etmekanlamlarına gelen Latincedeki ‘’concertaresözcüğünden gelmektedir.’’ 

Ben de yarışmak için İstanbul Çapa İlköğretmen Okulu Müzik Seminerine gideceğime göre, bana uygun bir solo keman konçertosu üzerinde çalışmalıydım. İtalyan besteci Antoni Vivaldi müzik tarihinde en çok konçertoları, özellikle de solo konçertolarıyla tanınan ünlü bir sanatçıydı. Antoni Vivaldi’nin bestelediği beş yüzden fazla konçerto  arasında 1723’te bestelediği “Dört Mevsim-Four Seasons” adlı eserinin solo keman ve yaylı çalgılar için çok özel bir yeri bulunmaktaydı. Kemal Bey öyle söylemişti.  Eser İlkbahar, Yaz, Sonbahar ve Kış başlıklı dört bölümden oluşmaktaydı. Benim için eserin İlkbahar bölümünün girişinden bir seçim yapmıştı.

Klasik müzik denilince bestecisi ve ismi en iyi bilinen parçalardan biriydi Four Seasons. Giriş bölümü olan “İlkbahar”, Tempolu ve coşkun açılış teması ile hemen fark edilebilir, ruh okşayıcı ve zevklidir. Demişti Kemal Çuhalılar. İkinci bölümdeki solo keman, uyuyan bir keçi çobanını, viyola kısmı da heyecanlı bir köpeğin havlamasını temsil ediyordu. Ben tempolu ve coşkun açılış teması olan birinci bölümü çalışmıştım.

Kemal Bey hiç sesini çıkarmadan beni dinlemişti. Parçayı bitirip, kemanı indirdiğimde ‘’Fena değil ama yeterli de değil. Daha çok çalışman gerekiyor.’’ Demişti. Kısa boylu, minyon yapılı, sarışın, açık kumral saçlı, sert mizaçlı, hemen hemen hiç gülmeyen bir insandı Kemal öğretmenim. Kemal Öğretmenim en ufak bir hatayı affetmez, hiç gözümüzün yaşına bakmazdı. Solo keman parçamı dinledikten sonra ‘’Fena değil.’’ Demişti. Daha ne olsun du… Çok sevinmiş ve daha çok çalışmaya karar vermiştim… 

Sonraki günlerde, diğer derslerimi de aksatmadan bütün boş zamanlarımı müzikhanede keman ve piyano başında geçirmiştim. Her geçen gün kemana olan hâkimiyetim artıyor, kulağım da piyanodaki seslere daha duyarlı hale geliyordu…Mutluydum, mutluluğumun yanı sıra üzüntülerimi de paylaştığım ”Hatırat” defterlerim vardı. 

561 total views, 1 views today

Share Button