Hayaller Kenti Venedik 1

italya-venedik-038

İstanbul’da katıldığım bir Boğaz turu sayesinde; kıyılarındaki görkemli yalıları, yakın çevresindeki Dolmabahçe Sarayı, Çırağan Palas, Ortaköy, Beylerbeyi Sarayı…gibi mekanlar bana rüyada olduğum duygusunu tattırdı, yazmaktan büyük keyif aldım. Bu keyfimi taçlandırmak için, 1989 yılında görme bahtiyarlığına  erdiğim ”Hayaller ve Rüyalar Kenti Venedik” anılarımı yazmaya karar verdim.

Venedik İtalya

Venedik İtalya

Klagenfurt Eyaleti merkez olmak üzere, Avusturya’da bir hafta kalmış; eyaletin yakın çevresini gezdikten sonra”Valsler Kenti Viyana” yı da görme fırsatımız olmuştu. Klagenfurt’tan yaklaşık 300 kilometre uzaklıktaki Venedik’e, hayallerin ve aşıkların kentine gitmek en büyük arzumuz olmuştu. Fırsatı kaçırmadık. Güzel ve güneşli bir günde Klagenfurt’taki dostlarımızla vedalaşıp, saat 14.00 de tur otobüsümüzle yola çıktık. Herkes neşe içindeydi. Şarkılar söylendi, Venedik ile ilgili bilgiler aktarıldı ve saat 16.00 sıralarında Lido di Jesolo’ya varıldı.

Lido di Jesolo

venedik-1987-italya-2

Rehberimizden edindğimiz bilgiye göre, su kıyısı anlamında kulanılan Lido; Lido di Venezia ve Lido di Jesolo olmak üzere iki bölgeden oluşuyormuş.  Yandaki fotoğrafın sağ üst köşesinde bulunan bölge Lido Di Jesolo olup, güney ucu yarımada şeklindedir. Venedik’e giriş ağzının altında kalan, Venedik ile Adriyatik arasında bir set oluşturan bölge Lido di Venezia’dır. Venedik Filim Festivalleri burada yapılır.Venedik adacıklarına bakan bu bölge, 11 kilometre uzunluğundaki muhteşem kumsalları ile harika bir sayfiye yeridir.Denizinin de harika olduğu söylenen bölge, milyon dolarlık villalarıyla ünlü oup,otelleri çok lüks ve pahalıdır.Hiçbir tur şirketi, konuklarını bu bölgeye götürmez.

 

italya-venedik-026

Biz, Adriyatik denizine bakan ve genelikle denizi dalgalı olan  kuzeydeki Lido di Jesolo’nın  otellerinden birine gittik. Tur şirketleri açısından,  otel fiyatları oldukça ekonomik.Her ne kadar denizi pek beğenilmiyorsa da, bu bölgenin kıyı şeridi 25-30 kilometre uzunluğunda ve kumsalları da harika. Otele yerleştikten sonra, yakın çevreyi tanımak istedik. Otele girmeden önce gördüğümüz mahşeri kalabalık dikkatimizi çekmişti.

Venedik Kentine hareket

 

Venedik İtalya

Venedik İtalya

Venedik, gece konakladığımız Lido Di Jesolo’ya oldukça uzak. Bereket,tur otobüsümüz var.Otobüste yerlerimizi alıyor ve harekete geçiyoruz.Yaklaşık yarım saat sonra, Venedik’e en yakın bir vapur iskelesine ulaşıyoruz. Tarifeli olan vapur beklenirken, iskelede hatıra fotoğrafları çekiliyor.Gelen vapura biniyoruz.  Hava açık ve güneşli ve sabah serinliği var. herkesin neşesi yerinde.Yarım saat sonra, hayallerimizi süsleyen, ölmeden önce görmek istediğimiz ”Suya Yansıyan Tarihi Güzellik” le karşılaşacağız. Bundan büyük mutluluk olur mu? Olmaz tabi…

Vapur ya da vaporetto yolculuğu

 

Venedik İtalya

Venedik İtalya

Kıyıdan yavaşça uzaklaşıyoruz. Yolculuk boyun bazı adacıklar görünüyor. Kimilerinde gökkuşağı renkleriyle bezenmiş sarayımsı evler, kimilerinde ise yüksek çan kuleli kiliseler var.Yarım ay şeklindeki bir ”Lagün” üzerine kurulmuş olan Venedik; 118 adacık, 180 kanal ve adacıkları birbirine bağlayan 400 köprüden oluşuyor. 

Venedik İtalya

Venedik İtalya

Dünyada bir eşi daha bulunmayan coğrafyası ya da lagünü ve tümüyle antik yapılardan oluşan mimarisiyle bir masal kenti Venedik. 550 km2 lik Venedik lagünü, Akdeniz’in en geniş gelgit yelpazesine sahiptir. Fethiye’deki Ölü Denizde görüldüğü gibi,açık denizden gelen güçlü dalgalar yüksek kumulların oluşmasına neden olur.

 

Venedik İtalya

Venedik Rialto Köprüsü İtalya

Kumullar arasında gelgit kanalları ve anakara ile kumul arasında göller oluşur. Bu tür göllere, lagün gölleri denmektedir. Alp Dağlarının eteklerinden yola çıkarak, Adriyatik Denizine ulaşmaya çalışan nehirler, önlerine kattıkları çalı çırpı, ağaç kütükleri ve balçıkları, deniz kulağı olarak da adlandırılan lagüne taşırlar. Taşınanlar, küçük adacıkların oluşmasını sağlar. Alplerden gelen derelerin getirdikleri alüvyonlarla sürekli beslenen bu adacıklar, denizden gelen hırçın dalgalara karşı koyabilecek dayanıklılığa   kavuşurlar. Üstelik, gelgit dalgalarının oluşturduğu kumullar da koruyucu  görev yaparlar. 

 

Venedik İtalya

Venedik İtalya

İsa’dan önce 2000’li yıllarda, ilkel silahlarla avlanan atalarımız, özellikle geceleri, vahşi hayvanlardan korunmak için lagün göllerinden yararlanmışlar. Lagün göllerindeki alüvyonlu balçık üzerine diktikleri onlarca ağaç kazıklar üzerine kulübeler yapmışlar. 1000 yıl sonra da, M.Ö 1080’li yıllarda, Venedik lagününde aynı yöntem uygulanmış. Alpler’deki ormanlardan getirdikleri milyonlarca kazık üzerine,Rüyalar Kenti Venedik kentini kurmuşlar.

italya-venedik-038

Santa Maria Kilisesi

Söylenceye göre,Santa Maria Kilisesi bir milyonu aşkın ahşap kazığın üzerine oturtularak yapımı gerçekleşmiş. Günümüzde de kullanılan bu yöntem; yapıları desteklemek için taşıyıcı kazıkların çakılması  inşaat mühendisliğinin ilk sanat ve bilim örneğidir. Yumuşak zeminin, yapıyı taşıyamadığı durumlarda; kazık sistemi kullanılarak, yük, dayanıklı zemine zemine aktarılmaktadır.

Hayallerimin Kenti Venedik

Venedik İtalya

Venedik

Önde, aile dostumuz Bahar hanımla eşi Yalçın İman bey, arkada ise kızım Ceren ve eşim Serap, bana bakarak yürüyüşlerini sürdürüyorlar. Arkamızda San Marco Kilisesinin kubbeleri daha net görülüyor. Köprüden San Marco Meydanına doğru yürürken, bir taraftan da Venedik’i oluşturan adacıklara ve gondollara  bakılıyor bir taraftan da hatıra  fotoğrafları çekiliyor.

Venedik İtalya

Venedik Büyük kanal İtalya

Motorlu araç ve bisiklet trafiğine kapalı olan Venedik’te, standart taşıma aracı olarak GONDOL’lar kullanılmış. Şimdilerde ise, turistlerin, 20 dakikasına 100 Euro ödeyerek,  kanallarda  tur attıkları bir araç haline gelmiş. Babadan oğla geçen ve bir meslek haline gelen gondol kaptanlığının kolay olmadığını söylüyorlar gondol kullananlar. 

Venedik İtalya

Venedik İtalya

Çok pahalı olduğu için bizler binmedik. Gondola beş altı kişi binerek ucuza getirmek mümkün. Ancak, 40 kişilik bir grup olduğumuz için, ucuz gondol sefası konusunda uzlaşmamız da zor olacaktı. Gondol sefasından vazgeçerek, San Marco Meydanına doğru yürümeye devam ediyoruz.

San Marco Meydanı

Nihayet, Venek’in  tüm gizemini bir arada barındıran mucizeler meydanı, San Marco Meydanı ile karşılaşıyoruz.  Bir an için kendimizi bir masal diyarında zannediyoruz. Şöyle bir durup; ölmeden önce görmek istediğimiz masalsı kenti ve ünlü meydanını kendimizden geçercesine seyrediyoruz.  Meydanı turistler ve güvercinler işgal etmiş. Meydana girişte bizi muhteşem  Dükler Sarayı karşılıyor.   Şehrin en güzel anıt binalarından Dükler Sarayı ve Sensovina kütüphanesinin  sınırladığı bu geniş alan, San Marco kilisesiyle sonlanıyor. 

italya-venedik-015

San MarcoMeydanı

italya-venedik-021

San MarcoMeydanı

Başlangıçta pazar yeri olarak tasarlanıp kullanılan bu alan, 1536 yılından sonra pazar kurulması yasaklanmış.  Alanın deniz tarafındaki girişinin her iki tarafında  birer tane sütün yer alır. Birinin üzerinde, Venedik’   ilk koruyucusu seçilen Bizans Kraliçesi Teodora’nın heykeli bulunur. Diğerinde ise,sonradan, kentin yeni koruyucusu olarak seçilen San  Marco’yu sembolik olarak temsil eden ve Venedik’in de sembolü olan bronz bir aslan heykeli yer alır. 

 Bir sonraki anılarımda Venedik ile ilgili bilgi ve fotoğrafları beğenilerinize sunacağım.

italya-venedik-065

Share Button
3564 cevaplar

Yorumlar kapalı.