Sabancı Merkez Camisi-Adana
Yıllardır Adana’nın simgesi olan Taş Köprü tahtını Adana Merkez Camisi olarak bilinen Hacı Ömer Sabancı Camisi’ne kaptırmak üzeredir. Seyhan Nehri kıyısına, Merkez Park komşuluğuna konuşlandırılmış olan cami Adana’nın hemen her yerinden görülecek boyutlardadır.
Hacı Ömer Sabancı Kültür Merkezi toplam 15.000 m2 alan üzerinde kurulmuş olup, 5.000 m2 kapalı alana sahiptir. Yapımı Hacı Ömer Sabancı Holding ve Türk Eğitim Vakfı ile ortaklaşa gerçekleştirilen Hacı Ömer Sabancı Kültür Merkezi’nin kullanım hakkı Kültür ve Turizm Bakanlığı’na devredilmiştir. Hacı Ömer Sabancı Kültür Merkezi’nde 200 kişilik kütüphane ve 368 kişilik tiyatro salonu bulunmaktadır.
Merkez, 1982 yılında güzel sanatlar galerisi; dinlenmelik, resim ve kurs atölyesi, antik değerler barındıran müze, kitap ve hediyelik eşya dükkânı eklenerek genişletilmiş, ayrıca tiyatro sahnesi de büyütülerek yeni ve modern araçlarla donatılmıştır. Yıl boyunca hizmet veren kütüphane ve sergi salonu ile mevsim boyunca Çukurova Bölge Tiyatrosu’nun misafir tiyatro gruplarının etkinliklerine açık tutulan tiyatro salonu, bölge halkının alternatif sosyal mekân ihtiyacını karşılamaktadır.
1988 yılında yapımına başlanan Adana’daki Sabancı Merkez Cami’sinin inşaatı 10 yıl sürmüş olup, 1998 yılında ibadete açılmıştır. 4 yarım-kubbe, 5 kubbe, 6 minaresi vardır. Bunlar 4 halife ve 4 mezhebe, İslam’ın 5 şartına, imanın 6 şartına karşılık gelmektedir. 32 metre çaplı ana kubbe 32 farza, avludaki 28 kubbe Kuran’da adı geçen 28 peygambere, ana kubbedeki 40 pencere Muhammed’in peygamber olduğu yaşa ve 40 rekât namaza, 99 metrelik 6 minare Allah’ın 99 güzel ismine karşılık gelir.
Adana’nın Reşatbey semtinde; Seyhan Nehri’nin batı kıyısında, Merkez Park’ın güneyinde yer alan Sabancı Merkez Camii’nin proje mimarı Necip Dinç’tir. 20 000 kişi kapasiteli camii, açık alanın da düzenlenmesiyle 28 000 kişilik kapasiteye ulaşabilir. Klasik Osmanlı Mimarisi tarzında yapılan camii; genel görünüm olarak İstanbul’daki Sultanahmet Camii’ne, plan ve iç mekân olarak da Selimiye Camii’ne benzer.
Türkiye’deki 6 minareli camilerden ikincisi olup minareleri,beyaz çimento ile fildişi rengindeki kırma malzeme karıştırılarak elde edilen betondan, betonarme olarak yapılmıştır.65 000 metrekarelik arsası Adana Büyükşehir Belediyesi tarafından Türkiye Diyanet Vakfı’na devredilmiş olup, caminin %50 si Adanalıların bağışlarıyla tamamlanmıştır. Geriye kalan %50 si de Hacı Sabancı ve O’nun ölümünden sonra da Sabancı Ailesi tarafından tamamlanmıştır. Bu nedenle, başlangıçta Merkez Camii olarak düşünülen adı Sabancı Merkez Camii olarak adlandırılmıştır.
İç mekân düzenlemesinde kullanılan hat eserlerinin tamamı Hattat Hüseyin Kutlu’ya aittir. Camide kullanılan çiniler, Klasik İznik Çinisi tekniği ile yaptırılmıştır. Caminin kıble cephesinde bulunan 4 adet pano, dünyadaki en büyük cami panolarıdır. Hacı Ömer sabancı Kültür Merkezi yayınlarından öğrendiğimize göre; camideki bütün nakış eserleri ve İznik Çinilerinin desenleri Mimar Nakkaş M. Selim İrteş’e aittir.
Camideki mihrap, minber, kürsü, taç kapı ve diğer kapılar mermerden yapılmıştır. Klasik Osmanlı Camilerindeki kapılarak örneklenerek çizimi yapılan kapıların yapımı Nihat Kartal usta tarafından gerçekleştirilmiştir. Caminin vitrayları Abdülkadir Aydın usta tarafından yapılmıştır. Ahşap kapılar kündekari tarzında olup, Ahmet Yılçay usta tarafından yapılmıştır. Çok özel bir yöntemle ve çok emek verilerek yapılan kündekari uygulamadan da söz etmekte yarar var. Osmanlı sözlüklerinde tutma, kavrama, geçme, oyma gibi anlamları olan kündekari yönteminde dişi ve erkek olarak düzenlenen parçaların çivi ve yapıştırıcı kullanılmadan birbirine bağlanılması yöntemidir.
Kaynaklar:
1) Vikipedi
2) Seyhan İlçesi internet sitesi
Yorumlar kapalı.